איש עסקים יווני מציע נכס בשווי 15 מיליון יורו עבור "הנדר של המדינה"

איה סופיה
איה סופיה, היוונים רוצים להקים מסגד דומה באתונה

איש עסקים יווני בשם י. אנגנוסטופולוס מציע נכס בשווי 15 מיליון יורו עבור הגשמה של הבטחה ישנה שנקראת "הנדר של המדינה". במהלך ההפיכה הלאומית של 1821 נגד הכיבוש העותמאני ביוון, הלוחמים היוונים נדרו נדר לבנות מקדש גדול באתונה בשם "ישו המושיע" אם יצליחו לשחרר את המדינה מהשליטה העותמאנית. המקדש תוכנן להיות מלכותי ומפואר כמו כנסיית אגיה סופיה בקונסטנטינופול. האזרחים היוונים החלו לאסוף כסף עבור המטרה זמן קצר לאחר עצמאותם החל מתקופת המושל הראשון, יואניס קפודיסטריאס. אבל הפרויקט נתקל בכמה בעיות. לאחר יותר ממאתיים שנה, אולי סוף סוף יוכלו להשלים אותו.

אנגנוסטופולוס הוא איש עסקים ונשיא התאגיד "חברים של נדר המדינה" והוא מוכן להציע את הכסף הדרוש להשלמת הפרויקט בעצמו. העיתוי לא היה יכול היה להיות יותר טוב לאחר שהפרויקט כבר אושר על ידי הכנסייה היוונית והדבר היחיד שנותר הוא למצוא את המקום הנכון להתחיל לבנות. איש העסקים רוצה לבנות את המסגד ביער אתיקון ואילו הארכיבישוף לרונימוס רוצה לבנות באזור באזור אחר, בגודי, או מאחורי בית חולים סוטיריה בעיר.

מה שיותר בעניין בכל הסיפור הוא שבשנת 1969 הממשלה ביוון יצרה חשבון בנק מיוחד למען הפרויקט שבו היו 45.5 מיליון יורו של כספי ממשלה ואחוז קטן מתרומות אבל כאשר ארגון הפרויקט רצה להשתמש בכסף הם גילו שבחשבון יש רק 10% מהסכום. וכשהקימו ועדת חקירה נטען כי הכסף הלך למטרות בנייה אחרות. איך זה ייתכן הרי עוד לא החליטו היכן להקים את המבנה, לאן הלכו כל המיליונים? זה מזכיר לי את תעלומת אי העיוורים עליה כתבתי לפני כשנה. אני בטוח שלתעלומה הזאת גם יהיה גם פתרון באחד הימים.

כתיבת תגובה