יוון מזרזת את ההפרטה והחלה במכירת איים – שר הביטחון אהוד ברק כבר מתעניין

יוון החלה במכירת איים - אהוד ברק כבר מתעניין
יוון החלה במכירת איים - אהוד ברק כבר מתעניין

בעקבות המשבר החריף שפקד אותה, יוון נואשת לגייס כסף כדי שתוכל להישאר בגוש האירו, וזאת היא עושה על ידי הפרטה של איים, מבנים ציבוריים ושדות תעופה. השלב הראשון הוא מכירת איים יווניים לא מיושבים. לאחר חמישה חודשים ללא פעילות עקב הבחירות האחרונות, קרן פיתוח הנכסים ביוון הוציאה המלצה להחל בהפרטה של כ-40 איים יוונים לא מיושבים שיחכרו לתקופה של עד 50 שנה. שר הביטחון אהוד ברק הודיעה כי הוא שוקל לרכוש אי יווני לשם אימונים צבאיים. אבל אז נמסרה הודעה כי דחו את הצעתו. אני בטוח שישנה חשיבות אסטרטגית צבאית לבסיס צבאי מרוחק אבל אני תוהה כמה כסף צריך כדי להפוך אותו ליעיל עבור המטרה מכיוון שמדובר באיים ללא תשתיות כגון חשמל, מים וכו'.

בעוד שכמה איים יוונים נמצאים בבעלות פרטית כמו האי סקורפיוס שנמצא בבעלותה של היורשת המיליונרית אתינה אונאסיס, ישנם גם איים רבים בבעלות המדינה. תחת לחץ גדול להעלות את ההכנסות ולגייס כספים , אנטוניס סאמארס, ראש ממשלת יוון, אמר כי ניצול מסחרי של איים מסוימים יכול ליצור כסף רב ליוון אבל הדגיש כי זה יהיה מותנה בשמירה על הביטחון הלאומי. בנוסף למכירת האיים, יוון מציעה מכרזים שונים ביניהם פיתוח של שדות תעופה ומבנים ציבוריים שונים, חברות גז ועוד.

בנוסף להפרטות, יוון בודקת אפשרות לקבל מגרמניה פיצויים בגין פשעי הנאצים במלחמת העולם השנייה. בהסכם השלום שנחתם בין יוון לגרמניה, הובטח לה פיצוי של כ-7.5 מיליארד דולר מגרמניה אך שולמו לה רק כ-100 מיליון דולר. הממשלה היוונית הקימה ועדה שתבדוק האם אכן גרמניה לא שילמה את הפיצוי שהוסכם.

כתיבת תגובה