מחיר החלב ביוון הוא מהגבוהים באירופה

מחיר החלב ביוון, מהגבוהים באירופה
מחיר החלב ביוון, מהגבוהים באירופה

מחיר החלב ביוון הוא מהגבוהים באירופה כך עולה מנתוני לשכת הסטטיסטיקה של האיחוד האירופי. סטאטיס ארוואניס, בעל מחלבה ביוון, טוען כי עלויות היצור הגבוהות לא מאפשרות להוזיל את מחיר החלב. בכל יום 300 הפרות במחלבה מייצרות כ-5.5 טון חלב, הוא מוכר ליטר חלב ב-45 סנט לליטר. המחיר הממוצע לליטר חלב מהמחלבות ביוון הוא 44.79 סנט, מהמחירים הגבוהים באירופה, רק בפינלד, מלטה וקפריסין המחיר הוא יקר יותר. "אם המחיר יורד מתחת ל-40 סנט אף אחד מאיתנו לא יוכל לשרוד. אנחנו בקושי מסתדרים במחירים של היום." כך אמר ארוואניס. הבירוקרטיה ביוון מקשה על החלבנים לנהל את העסק בתחום. ג'ורג' קפאלס, חלבן שמפיק חלב בחווה משפחתית הקרובה לעיר סלוניקי אמר שכדי לקבל רישיון למחלבה צריך להמתין לפחות שנתיים-שלושה.

עליית המחירים בהחלט פוגעת בצרכנים שנאלצים לשלם כ-1.5 יורו לליטר חלב. אגנס פאפאדופולוס, 46, אם לשני ילדים קטנים שאיבדה את עבודתה כרואת חשבון הפסיקה לקנות "החלב יקר מידי. אי אפשר להסתדר כשאתה זקוק לשני ליטר ביום, בתוספת לחם ומוצרי מזון אחרים, שלא לדבר על כל החשבונות והמסים שאנו צריכים לשלם. חלב טרי הוא מותרות". על פי ארגון הסטטיסטיקה האירופי, המחירים ביוון למוצרי חלב ביניהם חלב, גבינה וביצים הם מהגבוהים באירופה, כ-31.5 אחוז מעל לממוצע.

אתנסיוס סקורדאס, סגן השר לפיתוח הכלכלי של יוון אמר שעצם העובדה שמחיר ליטר חלב ברחבי יוון הוא בטווח 0.85 ל-2.10 יורו מראה שאין שום אינדקציה לתיאום מחירים. "התחרות עובדת. יש מספר רב של חברות פעילות בתחום וטווח המחירים הוא רחב מאוד." כך אמר והוסיף "אני לא חושב שהחלב הוא זול אבל הוא בהחלט נמכר במחיר הוגן לצרכן".

ומה המצב בישראל? מוצרי הצריכה העיקריים הנמכרים לצרכן בישראל נמצאים תחת פיקוח אך עדיין מחיר החלב הוא מהגבוהים בעולם. למרות שנחתם הסכם שצפוי להוריד את מחיר החלב לשנים הבאות, המחלבות הודיעו כי יעלו את המחירים בהדרגה. גם בישראל המחלבות טוענות שעלויות הייצור הגבוהות מעלות את מחיר החלב הגולמי ולא מאפשרות הורדת מחירים.

כתיבת תגובה