מה חדש באי העיוורים – התעלומה באי זקינתוס נפתרה

זקינתוס
זקינתוס

האי זקינתוס ידוע בנופו המיוחד עם מימיו הכחולים אבל לאחרונה נודע גם בשם "אי העיוורים". על התעלומה המסתורית כתבתי לפני כשנה ומאז אני עוקב על כך בפרסומי התקשורת היוונים. כ700 מתוך 32,000 תושבי האי זקינתוס הם עיוורים, נתון סטטיסטי שהפתיע מאוד את החוקרים שחשבו אולי שקיים משהו גנטי שגורם לתופעה או חמור מכך גורם אחר באי שגורם לאנשים להתעוור. לצורך השוואה הנתון היה פי 9 גבוהה יותר מכל ההערכה לאחוזי שיעור העיוורים ביחס לאוכלוסיה במדינות אירופה על פי ארגון הבריאות העולמי. נמצא כי מרבית העיוורים בזקינתוס אינם עיוורים אלא רמאים שמרמים ועושקים את המדינה. גורם רשמי באי אמר כי בין "העיוורים" נמצאו נהג מונית וצייד ציפורים. בעקבות החקירה שנפתחה, האי זקינתוס נהפך לסמל המרמה והשחיתות הקיימים ביוון ולוקחים חלק נכבד בנפילה הפיננסית שלה. "נראה שעיוורי זקינתוס ראו רק את צבע הכסף" כפי שנכתב על ידי עיתונאי ביוון.

אבל האי אינו לבד, על פי משרד הבריאות היווני, התופעה עצמה קיימת בכל יוון וגורמת לממשלה הפסדים של מאות מיליוני דולרים בשנה. יוון שנמצאת כעת במשבר פיננסי, מגבירה את המאמצים כדי להילחם בשחיתויות ולקצץ בעלויות. בניסיון למנוע הונאה, משרד הבריאות היווני דרש לאחרונה מהתובעים נכות ביוון להירשם במאגר מרכזי על ידי הגעה באופן אישי או שליחת נציג אל ביתם. הרישום עזר להביא ל36,000 תביעות פחות מאשר בשנת 2011 לדברי משרד הבריאות היווני שהוסיף כי כל התביעות האלו היו הונאה שמשקפים ברוב המקרים תביעות רבות נגד נכות זהה או תשלומים לאנשים שכבר אינם בחיים. כמו כן, על פי הדוחות נמצא כי רופאים קיבלו שוחד כספי עבור אבחנות שגויים וכמה פוליטיקאים עודדו את הטענות כדי לקבל תמיכה בבחירות בכך שהעבירו מידע לציבור התובעים על אזורים בהם חשודים רמה גבוהה של הונאה.

רק 190 מתוך 700 תושבי זקינתוס היו באמת עיוורים שזכאים לקבל קצבת נכות. למרות שהרשויות עושים מאמצים גדולים למנוע זאת, ישנם אנשים שמודאגים מהפרסומים שעלולים להוביל להצגה שלילית של נכים ומוגבלים כמהווים נטל למדינה. אני יכול לאמר שיש משהו בדבריהם. אנשים שבאמת זקוקים לקצבה מעכשיו יתקשו לקבל אותה בגלל אנשים שרימו את המערכת. סגן שר הבריאות, מארקוס וולאריס, אמר שהתוכנית החדשה נועדה לאפשר למדינות משאבים להגיע רק לאלה שיש להם צורך אמיתית לקצבה וזכאים לה. הוא הוסיף ואמר "אם בעבר לא הייתה לזה חשיבות, כיום יש לזה חשיבות גדולה". כמה פקידים מקומיים ולאומיים הפנו טענות מאשימות אל הנציב דיוניסיס גספרוס שחתימתו נדרשה לאשר את התשלומים. גספרוס הכחיש את האשמות נגדו והאשים את סגן שר הבריאות ב"משחק פוליטי". הוא גם הפנה אצבע מאשימה אל רופא העיניים בבית החולים הציבורי, ניקולס ורג'ליס. "אני לא האחד שיקבע שאתה העיוור אבל רופא העיניים כן" כל אמר גספרוס.

במרץ האחרון התפטר ד"ר ורג'ליס מבית החולים. הוא אמר כי הוא מוכן לפרוש ודחה את כל ההאשמות נגדו שקיבל שוחד כספי עבור אבחנות שגויות. בראיון עבר לפני שהואשם נראה כי פלט כמה דברים על המעשים: "ישנם מקרים של אנשים שאין להם כתף להישען עליה, אין להם לחם לאכול, ואולי לא קיבלו שום סולחנות. אנחנו הקלנו עליהם, במסגרת החוק". הוא האשים את התחרותיות הפוליטית כדרך שבה למדו התושבים על "יתרונות העיוורון" והוסיף "אתם צריכים לדעת שזקינתוס הוא אי יפה מאוד אבל זה אי של רכלנים". זמן קצר לאחר שראש העיר של זקינתוס, ווזיקיס, לקח את יועצו תימות'אוס זונתוס, בתחילת שנת 2011 כדי לקבל רשימה של כל מקבלי קצבת הנכות על עיוורון. הוא זיהה כמה שמות וידע שמשהו אינו כשורה כאשר ראה שנהג מונית וצייד ציפורים מקבלים קצבת עיוורון. ואמר "אתה יכול לדעת אם מישהו עיוור באמת". לשכת ראש העיר אשר מסרה כי היא פועלת בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות הממלכתי ושלחה מכתבים אל התושבים לשם בדיקת ראיה בבית החולים באתונה. ראש העיר השעה את כל התשלומים והקצבאות הניתנות לעיוורים למעט מי שיוכל להביא אישור רפואי על כך מרופא אחר. כמאה תושבים מכל זקינתוס הלכו לבית החולים באתונה לצורך בדיקת זכאותם לעיוורון והתברר שרק 40 מהם יכולים להוכיח שהם עיוורים מבחינה משפטית. ומה לגבי האחרים? נראה ש600 הנוספים הם אנשים שרימו את המערכת לדברי ראש העיר. אישה מבוגרת על האי טענה שאינה יכולה להסתמך על הפנסיה של בעלה המקבל כ300 יורו בחודש בלי קצבת הנכות על עיוורון בה קיבלה כ740 יורו כל חודשיים כולל הטבות כמו הנחה משמעותית בחשבון החשמל, מים ועוד. היא אמרה שהיא יכולה לראות אבל יש לה בעיות אחרות בעיניים. כמו שאומרים, הכסף עיוור אותה. נשמע בדיוק מתאים. כשנשאלה איך השיגה את הקצבה וכל ההטבות אמרה שהרופאים אישרו לה את הבקשה אבל לא התייחסה לשאלה אם נתנה שוחד עבור זה. למרות שידוע רק על כ190 מתוך 700 שזכאים לקצבת העיוורון, עדיין לא ידוע במדויק כמה ממשיכים לקבל אותה.

לסיכום, שחיתויות ורמאויות כמו אלה גורמים לנטל כספי למדינה שמשמעותי במיוחד בתקופה של משבר וגם לפגיעה באנשים המוגבלים שבאמת זקוקים לכסף כדי לחיות. עכשיו העיוורים צריכים לעבור מסע יסורים והשפלות כדי לקבל קצבה בסיסית שגם ככה לא הספיקה להם. אני רואה את המקרה הזה בדיוק כמו העלמת מס, אנשים שגורמים לנטל ועושקים את המדינה על חשבון אחרים, לכן צריך לטפל במקרים כאלה בחומרה ולייחס להם חשיבות.

כתיבת תגובה