יום הזיכרון הבינלאומי לשואה – על יהדות יוון והשואה

מחר (יום שישי, ה27 בינואר) הוא יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. השואה היא מהאירועים הקשים שחווה העם היהודי, אירועים שהשפיעו על חייהם של יהודים רבים עד היום והכחידו קהילות שלמות. בפוסט זה אתמקד בקהילת יהודי יוון ואירועי השואה.

"שבת השחורה", הגרמנים ציוו על אלפי יהודים לצאת לכיכר בסלוניקי
"שבת השחורה", הגרמנים ציוו על אלפי יהודים לצאת לכיכר בסלוניקי שם הכו והשפילו אותם במשך יום שלם תחת השמש הלוהטת. קרדיט: יד ושם

לפני מלחמת העולם השנייה, קהילת יהודי יוון מנתה כ 77,000 נפש, כ1% מכלל האוכולוסיה. יהודים רבים הוגלו ליוון לאחר גירוש ספרד. יהודי סלוניקי היוו מעל ל55,000 תושבים.

קהילת יהודי סלוניקי הייתה אחת מהקהילות היהודיות הגדולות והחשובות באירופה כולה. המעמד של היהודים היה טוב ורובם עסקו במסחר ותעשייה.

דוד בן גוריון כתב באחד ממכתביו על סלוניקי: "עיר יהודית שאין כמוהה בעולם וגם לא בארץ ישראל". סלוניקי הייתה עיר מסחר חשובה בעיקר עקב היותה עיר הנמל השנייה בגודלה ביוון.

ב-9 לאפריל 1941, נכבשה יוון על ידי האיטלקים בסיוע גרמניה. האיטלקים כבשו את רוב שטחה של יוון והגרמנים השתלטו על סלוניקי, מקדוניה, תראקיה המזרחית ועל האי כרתים. הגרמנים הקימו משטר צבאי ביוון. עם כניסת הגרמנים סגרו עיתונים של הקהילה היהודית, נסגרו בתי ספר ונלקחו נכסיהם ורכושם של יהודים רבים.

ב-11 ביולי 1942 הגרמנים ציוו על כתשע אלף יהודים להתאסף בכיכר החירות בעיר, שם השפילו והכו אותם לעיניהם של רבים תוך שהם מצווים יהודים לבצע תרגילים שונים במשך יום שלם בשמש הלוהטת. האירוע כונה על ידי היהודים בסלוניקי: "שבת השחורה". מאז התחילו להטיל גזרות שונות על היהודים ביניהם עבודות כפייה.

בספטמבר 1943, הגרמנים נכנסו אל שטחי השליטה של הכוחות האיטלקים ובכך השתלטו על כל יוון. היהודים החלו להישלח אל מחנה ההשמדה באושוויץ. כ55,000 מיהודי יוון המהווים כ90% מהאוכלוסיה הושמדו בשואה. בסלוניקי נשארו רק 2000 יהודים.

סיפורו של חיים רפאל, ניצול קהילת יהודי סלוניקי

קהילה שלמה כמעט הושמדה לחלוטין, תרבות שלמה הלכה. כל אדם שנהרג היה עולם ומלואו. תחשבו גם כמה יהודים היו יכולים להיוולד ללא אירועי השואה. האירועים האלה חרצו את גורלו של העם היהודי. זה גורם לתהות מהם חייו של אדם ומה המשמעות לחיים. תחשבו על ניצולי שואה שזכו להגיע לארץ אבל לא זכו לחיות בה כי נהרגו בה במלחמה. ואלו שזכו לחיות נשארו עם כאב וייסורים קשים שחלקם עברו גם לילדיהם. לא נותרו מילים.

קראו עוד על יהדות יוון

כתיבת תגובה