יהודי סלוניקי ציינו אתמול 70 שנה ביום בו אספו את היהודים בכיכר החירות בעיר

קהילת יהודי סלוניקי מתאספת בכיכר החירות בעיר לזכר יהודי סלוניקי
קהילת יהודי סלוניקי מציינים 70 שנה לגירוש היהודים בעיר

יהודי סלוניקי ציינו אתמול (יום שבת) 70 לשנה לאיסוף וגירושם של היהודים למחנות ההשמדה הנאציים במהלך מלחמת העולם השנייה. מאות אנשים התאספו בכיכר החירות של סלוניקי, אותו המקום בו נאספו היהודים והושפלו לעיני רבים על ידי כוחות הכיבוש הגרמנים ב-15 למרץ 1943. האנשים צעדו לתחנת הרכבת של העיר העתיקה שמשם יצאו הרכבות אל מחנות ההשמדה. טקס קצר נערך בתחנה והונחו פרחים על מסילת הברזל. בין הנואמים היה ראש העיר, יאניס ווטאריס וגם ניצולי שואה.

"ההנצחה היא כבוד של העיר סלוניקי. אבל יש אנשים שמסתכלים על עידן זה בנוסטלגיה ומחזירים את הסמלים הנאציים הישנים," אמר דוד שלתיאל, מנהיג הקהילה היהודית בעיר. הוא התייחס להופעתה של שחר מוזהב מפלגת הימין הקיצונית, מפלגה עם שורשי ניאו נאציים שפלשו לפרלמנט בפעם הראשונה בחודש יוני ופועלים כנגד המהגרים ביוון.

ב-15 למרץ 1943, 2,800 יהודים נשלחו אל מחנות ההשמדה. "היינו דחוסים 80 לכל קרון רכבת... כשהגיעו, הם שלחו ישר למשרפות ושמרו חלק מאיתנו לעבודה. הוכו לעתים קרובות על ידי השומרים", נזכר ניצול השואה משה העליון.

באוגוסט 1943, 46,091 יהודים גורשו למחנות ההשמדה אושוויץ בירקנאו. מתוכם, 1,950 שרדו. פחות מ-5,000 מתוך 80,000 היהודים שחיו ביוון שרדו. הרוב, לאחר שחזרו מהמחנות, עלו לישראל. כיום, הקהילה היהודיה בסלוניקי מונה פחות מ-1,000 אנשים, רוב מבוגרים מאוד. היהודים של סלוניקי היו יהודי ספרד, שעלו לעיר, אז חלק מהאימפריה העותומנית, לאחר שנת 1492 כדי להימלט מרדיפות בספרד.

כתיבת תגובה